FANDOM

Street Fighter (ストリートファイターSutorīto Faitā) w skrócie SF, to popularna seria gier walki, w której gracze

Street Fighter Logo

grają postaciami z całego świata, który każdy ma swoje ciosy specjalne.W Street Fighter II, w dużej mierze przypisuje norma kolejnym częściom serii i jest uważana za prawdziwą pierwszą część serii gry. Capcom wydał pierwszą część gry w 1987 roku, ale nie była to powszechnie znana bijatyka.W 1989 roku wydano pierwszą grę z tej serii, która nosiła nazwę Final Fight. Ostatecznie seria Final Fight została zmieniona na Street Fighter.

Historia i rozwójEdytuj

Street FighterEdytuj

Street Fighter zadebiutował w salonach gier 1987 roku. Został on zaprojektowany przez Takashiego Nishiyamę i Hiroshiego Matsumoto. Gracz przejął kontrolę nad samotnym artystą sztuk walki, imieniem Ryu, który rywalizuje w światowym turnieju sztuk walki razem z reprezentantami pięciu różnych krajów (USA, Japonii, Chin, Tajlandii i Anglii), po dwóch z każdego kraju. Gracz może wykonać trzy podstawowe rodzaje ciosów i kopnięć, które różnią się w szybkością i siłą więc w sumie posiadamy sześć przycisków ataku i trzy ataki specjalne: Wave Fist (ognista kula), Rising Dragon Punch i Hurricane Kick lub Hadouken, Shoryuken i Tatsumaki Senpuukyaku w języku japońskim, które mogą być wykonywane tylko w wyjątkowych sytuacjach. Drugi gracz, w każdej chwili może dołączyć do gry jako rywala Ryu, Kena. Oryginalną wersję Street Fightera, źle oceniono, wykonywanie ruchów specjalnych. W tej części gry im mocniej nacisnęło się guzik, tym mocniejszy był cios, a pady zbyt szybko psuły się, więc Capcom je wycofał.

Street Fighter II Edytuj

Został wydany w 1991 roku i był pierwszym prawdziwym sequelem oryginalnego Street Fightera. Była to jedna z pierwszych gier zręcznościowych Capcom na sprzęt CPS i został zaprojektowany przez duet Akira Nishitani (Nin-Nin) i Akiman (Akira Yasuda), którzy wcześniej pracowali nad Final Fight i Forgotten Worlds. Street Fighter II było pierwszą grą jeden na jednego, a także gracz miał możliwość wyboru spośród różnych postaci. Każda postać miała konkretny, styl walki i około 30 lub więcej ruchów. W trybie dla pojedynczego gracza w grze, wybrana postać ma za zadanie stawić czoło, siedmiu losowych, innych głównych bohaterów przed starciem z ostatecznymi czterema wojownikami. Street Fighter II okazał się popularny, ze względu na wszystkie te nowe możliwości w grze.

Jego coraz nowsze wersje to:

  • Street Fighter II - The World Warrior
  • Street Fighter II': Champion Edition
  • Street Fighter II' Turbo: Hyper Fighting
  • Super Street Fighter II - The New Challengers
  • Super Street Fighter II Turbo
  • Hyper Street Fighter II - The Anniversary Edition
  • Super Street Fighter II Turbo: HD Remix

Street Fighter Alpha Edytuj

Street Fighter Alpha (Street Fighter Zero w Japonii i Azji) jest pierwszą i całkowicie nową grą zręcznościową Street Fighter stworzona przez Capcom od pierwszej iteracji Street Fighter II. W grze, używa się tego samego stylu graficznego z ustawieniami, z silnym wpływem Street Fighter II: The Animated Movie Alpha, a także rozszerzeniami umożliwiając mocniejsze ataki i Super Combo, składające się z trzech poziomów. Gra wprowadza, także licznik Super Combo i kombinacje łańcuchową. Akcja Alpha położona jest pomiędzy dwoma pierwszymi gierkami Street Fighter i Street Fighter II. Oferuje on, grono dziesięciu grywalnych postaci, tylko trzy są do odblokowania, obejmujących nie tylko młodsze wersje ze Street Fighter II, lecz także postacie z oryginalnej Street Fighter i Final Fight.

Street Fighter Alpha 2 zakończył się pełnoprawnym sequelem, wyposażony w nowe etapy gry i zakończeń dla każdego wojownika, niektóre pokrywają się z oryginalnymi. Ta część gry porzuca system Chain Combo, na rzecz niestandardowych kombinacji. W Alpha 2 zachowały się również, wszystkie trzynaście postaci, dodając do nich pięć nowych wraz z ukrytymi wersjami powracających bohaterów. Następnie Alpha 2 została lekko zaktualizowanym, w wydaniu zatytułowanym Street Fighter Zero 2 Alpha i został wydany w Japonii, Azji i Brazylii, a także został przeniesiony na konsole domowe jak Street Fighter Alpha 2 Gold. Wersja domowa, ma w sobie Cammy, jako ukryty charakter.

Trzecia, a zarazem ostatnia gra Alpha, Street Fighter Alpha 3, została wydana w 1998 roku, po wydaniu Street Fighter III oraz Street Fighter III: 2 Impact. W Alpha 3 wprowadzono trzy wybrane style walki i został rozszerzony zakres grywalnych postaci, w tym trzech ukrytych. Wersje konsolowe Alpha 3, miały dodatkowo postacie ze Super Street Fighter II, a są nimi Guile, Evil Ryu i Shin Akuma, choć te dwa ostatnie zostały pominięte w wydaniu arcade.

Street Fighter III Edytuj

Street Fighter III jest prawdziwym sequelem Street Fighter II, o innej nazwie Street Fighter III: The New Generation. Gra zadebiutowała w salonach na sprzęt CPS3 w 1997 r. Street Fighter III dorzuca postacie z poprzednich gier, a także wprowadza kilka nowych postaci, przede wszystkim kobietę ninja Ibuki , bliźniaków Yun i Yang, również Alex'a (który jest także bohaterem w grze). Kilka miesięcy po jego wydaniu, dodano nowy korekt i dwie nowe postacie, w tym Akumę oraz bonusowe rundy w 3rd Strike: Walka for the Future, wydany w 1999 roku. Był to trzecia i ostatnia wersja Street Fighter III, przywracając Chun-Li i dodając cztery nowe postacie grywalne.

Street Fighter EX Edytuj

Street Fighter EX, ukazał się w salonach w 1996 roku i został opracowany przez firmę Arika. W związku z tym, Capcom pozwala użyć niektórych postaci ze Street Fighter na licencji, lecz te gry nie są częścią Street Fightera "oryginalnego".

Powstały trzy gry oraz ich wersje:

  • Street Fighter EX (Arcade, 1996)
    • Street Fighter EX Plus (Arcade, 1997)
    • Street Fighter EX Plus Alpha (PlayStation, 1997)
  • Street Fighter EX2 (Arcade, 1998)
    • Street Fighter EX2 Plus (Arcade/Playstation, 1999)
  • Street Fighter EX3 (PlayStation 2, 2000)

Street Fighter IV Edytuj

Street Fighter IV to gra wydana w 2008 roku i została wyprodukowana przez Capcom. Jest to nowa, a zarazem pierwsza gra Street Fighter, wydana przez Capcom od czasu wydania arcade Street Fighter III 3rd Strike w 1999 roku. W Japonii, zręcznościowa gra została wydana 18 lipca 2008 roku, a wersje domowe, zostały wydane 12 lutego na PlayStation 3, 17 lutego na Xbox 360 oraz 20 lutego na PC w 2009 roku w Japonii, Ameryce Północnej i Europie. Postacie i środowisko, w grze są renderowane jako modele 3D, tak aby ich efekt dawał im ręcznie rysowany wygląd. Dodatkowo zastosowano spray, podczas gdy wybrany wojownik wykonuje atak. Dyrektorem artystycznym i projektantem charakterystycznym jest Daigo Ikeno, który wcześniej pracował nad Street Fighter III: 3-Strike. Gdyby ustawić chronologicznie gry Street Fighter II, Street Fighter III i Street Fighter IV, początkowo można pomyśleć że, jest to powrót do korzeni serii. Oro uważa że, Super Street Fighter II Turbo jest królem gier Street Fighter i właśnie ta gra stała się głównym wpływem na rozpoczęcie Street Fighter IV oraz wszystkie jego postacie miały być w grze. Jednak czterech postacie wprowadzone w Super Street Fighter II zrzucono do wersji arcade gry, więc ostatecznie, grą przepisaną jest Street Fighter II : Champion Edition, wraz z czterema dodatkowymi, nowymi postaciami z serii.

Street Fighter V Edytuj

Street Fighter V jest dotychczas najnowszą grą wyprodukowaną przez Capcom, 16 lutego 2016 r. Gra została wydana wyłącznie na PlayStation 4 i PC.

Gry wydane z innymi twórcami Edytuj

Marvel vs. Capcom Edytuj

  • X-Men: Children of the Atom (Arcade, PlayStation, Sega Saturn, DOS)
  • X-Men vs. Street Fighter (Arcade, PlayStation, Sega Saturn)
  • Marvel Super Heroes vs. Street Fighter (Arcade, PlayStation, Sega Saturn)
  • Marvel vs. Capcom: Clash of Super Heroes (Arcade, PlayStation, Dreamcast)
  • Marvel vs. Capcom 2: New Age of Heroes (Arcade, PlayStation 2, Dreamcast, Xbox)
  • Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds (PlayStation 3, Xbox 360)
    • Ultimate Marvel vs. Capcom 3 (PlayStation 3, PlayStation Vita, Xbox 360)

SNK vs. Capcom Edytuj

  • Capcom vs. SNK: Millennium Fight 2000 (Arcade, Dreamcast)
  • Capcom vs. SNK Pro (PlayStation, Dreamcast)
  • Capcom vs. SNK 2: Mark of the Millennium 2001 (Arcade, PlayStation 2, Dreamcast, Xbox)
  • Capcom vs. SNK 2 EO (GameCube, Xbox)
  • SNK vs. Capcom: Match of the Millennium (Neo Geo Pocket Color)
  • SNK vs. Capcom: SVC Chaos (Arcade, PlayStation 2, Xbox)

Seria Namco Edytuj

  • Namco X Capcom (Playstation 2)
  • Street Fighter X Tekken (PlayStation 3, PlayStation Vita, Xbox 360, Microsoft Windows, iOS)
  • Project X Zone (Nintendo 3DS)
  • Project X Zone 2 (Nintendo 3DS)

Inne Edytuj

  • Cannon Spike (Dreamcast)
  • Capcom Fighting Jam (PlayStation 2, Xbox)
  • Rival Schools: United By Fate
  • Project Justice
  • Street Fighter II: Movie (PlayStation, Sega Saturn)
  • Super Puzzle Fighter II Turbo (Arcade, PlayStation, Sega Saturn, Sega Dreamcast, GBA, Windows, PSP, XBLA, PSN)
  • Super Gem Fighter Mini Mix (Arcade, PlayStation, Sega Saturn, WonderSwan, PS2)
  • Tatsunoko vs. Capcom: Cross Generation of Heroes (Arcade)

Filmy i animacje Edytuj

  • Street Fighter II: The Animated Movie (film animowany wyprodukowany przez grupę TAC)
  • Street Fighter (live-action film wyprodukowany i wydany przez Columbia Pictures i Universal Pictures, z udziałem Jean-Claude Van Damme)
  • Street Fighter II V (animowany serial telewizyjny produkowany wydany przez grupę TAC)
  • Street Fighter (amerykański serial animowany)
  • Street Fighter Alpha: The Movie (oryginalna animacja film wyprodukowany przez grupy TAC)
  • Street Fighter Alpha: Generations (film animowany wyprodukowany i wydany przez Manga Entertainment )
  • Street Fighter IV: The Ties That Bind

Pełnometrażowe Edytuj

  • Uliczny wojownik
  • Street Fighter: Legenda Chun-Li

Więcej z Fandomu

Losowa wiki